Informační stránky nové energetické koncepce
Chytrá energie

Britská vyšetřovací komise s konečnou platností očistila klimatology z University of East Anglia, kteří byli nařčeni z falšování výsledků. Kolem vědců se loni rozpoutala aféra Hackergate, když někdo na webu publikoval tisíce jejich e-mailů.

Komisaři vedeni vysokým úředníkem britské vlády, sirem Muirem Russellem, prověřovali veškeré sporné e-maily. Skandál, který na přelomu roku plnil první stránky novin, se při kontrole prakticky vypařil. Obsáhlá a dlouho očekávaná zpráva konstatuje, že o důkladnosti a poctivosti práce vědců z CRU, klimatologického oddělení univerzity, není pochyb. Často citované kontroverzní pasáže se ukázaly být nedorozuměním, jak mnoho výzkumníků upozorňovalo už loni. Komise dále dodává, že žádný z e-mailů nijak nezpochybňuje závěry Mezivládního panelu pro změny klimatu (IPCC).

Russellova komise nicméně doporučila dvě opatření, která mají podobným obviněním předcházet. Klimatologové musejí zveřejňovat co nejvíce informací z podkladových analýz, aby bylo možné snadno dohledat, o jaká data se jejich propočty opírají. Radí také najít způsob, jak smysluplně odpovídat na dotazy veřejnosti, a přitom vědce nezahltit vyřizováním stovek (zhusta záměrně obstrukčních) dotazů.

Výsledky Russellovy komise jsou jedním z řady závěrů, které klimatology v posledních týdnech očistily. Pětičlenná vědecká komise Pensylvánské státní univerzity ukončila vyšetřování ve věci obvinění, která byla vznesena proti profesoru Michaelu Mannovi, jejímu zaměstnanci a jednomu z hlavních terčů aféry Hackergate. Šetření potvrdilo, že žádné ze čtyř obvinění se nezakládá na pravdě. Mann se ve svém výzkumu ani jiných odborných aktivitách nikdy nedopustil něčeho, co by nebylo v souladu s běžnou akademickou praxí, potvrdila komise.

Tvrdému útoku na svou vědeckou čest čelil Mann už v minulosti kvůli takzvanému hokejkovému grafu, který zobrazuje vývoj teplot v posledním tisíciletí – a také zde byla obvinění z nepoctivosti vyvrácena.  Do třetice se klimatologové dočkali obsáhlé omluvy od britského týdeníku Sunday Times. Noviny nedávno obvinily panel IPCC, že udělal chyby v hodnocení toho, jaký vliv by měly globální změny podnebí na tropické pralesy v Amazonii. Světová média hned začala mluvit o aféře Amazongate – ale prověrka potvrdila, že se nespletl panel, nýbrž žurnalisté. Sunday Times se na svých stránkách členům IPCC oficiálně omluvily.

Projekt Chytrá energie je zaštítěn organizacemi:

Hnutí DUHA      Glopolis      Greenpeace

Veronica      Calla      Centrum pro dopravu a energetiku


Německá spolková nadace pro životní prostředí DBU

Podpořila Německá spolková nadace pro životní prostředí DBU.

Odběr Newsletteru

I agree with the Pravidla